Članci
Kalendar najava
Najave
Novosti
Galerije
Oglasi
Pojmovnik
Dokumenti
Kalendari
Trenutak inspiracije ::
Inteligentna osoba ne uživa u izvorima bijede, koji nastaju dodirom s materijalnim osjetilima. O Kuntin sine, takvi užitci imaju početak i kraj i mudar čovjek ne nalazi u njima zadovoljstvo.
-- Bhagavad-gita 5.22 --
Članci ::
Članak, objavljeno: Uto, 13.11.07. 07:40
 

BTG - Zašto se Krsna pojavio kao Jagannath

 
Napisao: Narada Rishi Dasa
Preuzeto sa http://www.btg.krishna.com/
 
 

Rođen sam u konzervativnoj Vaisnavskoj obitelji iz Orisse u Puri-ju, na istočnoj obali Indije. Svevišnji Gospodin Jagannath i Njegovi bhakte bili su centar mog života. Kao dijete, igrao sam se s lutkama Jagannatha, Baladeve (Balarame) i Subhadre, božanstvima u čuvenom hramu u Puri-ju. Još se sjećam kako mi je majka davala velike tanjure Jagannath prasadama i govorila kako se uvijek trebam sjećati Gospodina. Vidio sam kako jednostavni i pobožni ljudi iz Orisse– čak i doktori, inženjeri i znanstvenici – nikada ne zaboravljaju slaviti Gospodina  Jagannatha. Gledao sam kako kralj Puri-ja postaje ponizan sluga i mete ispred Jagannath-ove kočije za vrijeme Rathayatre, ili festivala kočija.

Gospodin Jagannath možda izgleda neobično zapadnjačkom svijetu, ali On je život i duša Orisse. Mada sam u mladosti često prisustvovao Rathayatra festivalima, ali tek kada sam susreo bhakte iz ISKCON-a moja se devocija prema Jagannathu produbila. Sada se Jagannath obožava u mnogim ISCKON-ovim hramovima širom svijeta, a ja sam odrastao gledajući Ga kao najmilostiviju i divniju osobu koja Svojim bhaktama oprašta uvrede i vodi ih putem predanog služenja.

Jagannath znači "Gospodar univerzuma". Mnoge Vedske knjige spominju da je Jagannath Krsna. Baladeva je Njegov brat, a Subhadra Njegova sestra.

Iako je Krsna neovisan i transcendentalan prema materijalnoj prirodi, da bi prihvatio devocijsku službu Svojih bhakta pojavljuje se pred nama kao božanstvo u hramu, u obliku kamena, drveta ili slika. Jagannath je Krsna u drvenom obliku.

Zato što Jagannath ne izgleda poput Krsne, ljudi se mogu zapitati kako On može biti Krsna. Sveti spisi otkrivaju nam pozadinu Jagannath-ovog neobičnog oblika.

Jagannathova Transcendentalna Pojava

Skanda Purana povezuje želju Kralja Indradyumne da pronađe božanstvo Krsne nakon što je sanjao predivno plavo božanstvo Nila Madhavu. Ime opisuje safirsku boju božanstva: Nila znači plav, a Madhava je jedno od Krsninih imena. Kralj Indradyumna poslao je glasnike u svim pravcima da pronađu Nila Madhavu, a brahmana Vidyapati vratio se uspješno obavljenog zadatka. Otkrio je da, u udaljenom plemenskom selu, Vishvavasa uzgajivač svinja (savara), potajno obožava Nila Madhavu. Kada se Vidyapati kasnije s Indradyumnom vratio na to mjesto, Nila Madhava je nestao. Kralj Indradyumna vojskom je opkolio selo i zarobio Vishvavasu.

Tada je glas sa neba objavio; "Oslobodi toga savaru, i na vrhu brda Nila sagradi veliki hram za Mene. Tada ćeš Me vidjeti, ali ne kao Nila Madhavu, nego u obliku načinjenom od Neem-ovog drveta".

Nila Madhava se obećao pojaviti kao drvo (daru), i zato se zove daru-brahma. ("drveni duh"). Indradyumna je čekao, na plaži pored oceana, gdje je Gospodin doplutao kao divovski balvan.

Prerušen u starca, Vishvakarma, arhitekt polubogova, došao je izrezbariti božanstva pod uvjetom da mu nitko ne smeta 21 dan. Kralj Indradyumna je pristao, a umjetnik je radio iza zaključanih vrata. Međutim, prije dogovorenog vremena buka je prestala, a kralj Indradyumna je podlegao znatiželji i otvorio vrata. Vishvakarma je nestao. U sobi su tri božanstva -Jagannath, Baladeva i  Subhadra izgledala nedovršeno – bez ruku i nogu – a Indradyumna se jako uznemirio, misleći da je uvrijedio Gospodina.

Tu noć, Jagannath se u snu obratio kralju i umirio ga. Objasnio mu je da se pojavio u ovom obliku po svojoj neshvatljivoj želji, da bi pokazao svijetu da On može prihvaćati ponude bez ruku, i da se može kretati bez nogu.

Gospodin Jagannath rekao je kralju; "Znaj da su Moje ruke i noge ukras svih ukrasa, ali za svoje zadovoljstvo, s vremena na vrijeme možeš Me ukrasiti rukama i nogama od zlata i srebra".

Bhakte tako obožavaju "nedovršene" oblike Jagannatha, Baladeve, i Subhadre u Puri-ju i hramovima širom svijeta. Ovi oblici su dio njihovih vječnih zabava.

Preobrazba zbog onog što je Rohini ispričala

Utkala-khandi iz Skanda Purane na drugi nam način opisuje pojavu Krsne kao Jagannatha. Utkala je tradicionalno ime Orisse. Jednom, za vrijeme pomrčine sunca, Krsna, Balarama, Subhadra i ostali stanovnici Dwarake, otišli su se okupati u svetom jezeru na Kuruksetri. Znajući da će Krsna biti tamo, Srimati Radharani, Krsnini roditelji Nanda i Yasoda, i ostali stanovnici Vrindavana, koji su izgarali u vatri odvojenosti od Gospodina, otišli su susresti Ga. U jednom od mnogobrojnih šatora hodočasnici su se susreli na Kuruksetri, Rohini, majka Gospodina Balarama, kraljicama i ostalim stanovnicima Dwarake prepričavala je Krsnine zabave u Vrindavanu.

Rečeno je da su se stanovnici Dwarake nalazili u raspoloženju obilja (aishvaryi) i obožavali su Krsnu kao Svevišnjeg Gospodina. Ali stanovnici Vrindavana su u raspoloženju slatkoće (madhuryi), i njihov odnos s Krsnom je povjerljiv, nadilazi strahopoštovanje i bogobojazan, jer se temelji na prijateljstvu i ljubavi. Lile koje je Rohini prepričavala bile su strogo povjerljive, zato je poslala Subhadru na ulaz da pazi da nitko ne uđe.

Krsna i Balarama prišli su Subhadri i stali s njezine lijeve i desne strane. Dok su slušali kako Rohini prepričava Krsnine intimne zabave u Vrindavani, Krsna i Balarama ušli su u zanos, a Njihovi unutarnji osjećaji su se ispoljili. Oči su im se raširile, glave stisnule uz tijela, a udovu uvukli. Vidjevši ove preobrazbe Krsne i Balarame, Subhadra je također ušla u zanos, i poprimila isti oblik. Tako su čuvši o Krsninim zabavama u Vrindavani, Krsna i Balarama, sa Subhadrom između Njih, očitovali svoj oblik u zanosu kao Jagannath, Bhaladeva i Subhadra.

Gospodinov najveći zanos

Prema Skanda Purani, Jyeshtha-purnima, dan punog mjeseca, u svibnju-lipnju, rođendan (pojava) je Gospodina Jagannatha. Jagannath je Krsna, ali Krsnin rođendan je Janmastami, u Bhadra mjesecu (kolovoz-rujan). Ova proturječnost pojave riješena je ako shvaćamo da je Jyeshtha-purnima vrijeme kada se Krsna pojavio u obliku Jagannatha s velikim raširenim očima i skupljenim udovima. Tako je poznat kao mahabhava-prakasha, zaneseni oblik Krsne. Mahabhava znači "najveći zanos", a prakasha "očitovanje", tako da je Jagannath doslovno zaneseni oblik Krsne.

Pjesma Mahabhava Prakasha Oriyanskog pjesnika Kanai Khuntia opisuje povjerljivo značenje Jagannathovog oblika; On je utjelovljenje Krsnine tjeskobe zbog odvojenosti od stanovnika Vrindavane, posebno od Radhe i gopija. Spisi objašnjavaju snažne osjećaje duhovnog zanosa, posebice ovaj osjećaj odvojenosti od voljenih stvara promjene u tijelu. Budući da se Krsna ne razlikuje od Svoga tijela, Njegovi su se unutarnji osjećaji ispoljili, a On je poprimio oblik Jagannatha.

Zanos mahabhave uspoređuje se sa oceanom. U zabavi s Kraljem Indradyumnom, divovski je balvan doplutao oceanom. Slično tome, oblici Jagannatha, Baladeve i Subhadre plove oceanom mahabhave.

Kada je mudrac Narada vidio Krsnu u obliku Jagannatha, molio je Gospodina da se opet pojavi u tom obliku. Iako Gospodin nije dužan prema nikome, uzvraća Svojim bhaktama ispunjavajući njihove želje. U Ganga Samhiti Krsna izjavljuje (1.27.4) "Ja sam potpun – svi junaci su u meni. Ipak se predajem želji Svoga bhakte i pojavljujem se u obliku u kojem on želi". Zato, kao što se Krsna pojavio kao Nila Madhava da bi zadovoljio Vishvavasu, tako se pojavio u božanskom obliku kao Jagannath i prebiva u Jagannath Puri-ju kako bi ispunio želju Narade Munija.

Ovaj poseban oblik Krsne također je poznat kao Patita Pavana, spasitelj palih, a onaj tko sluša o Njemu s pravilnom svjesnošću nagrađen je duhovnim oslobođenjem.

Jagannath kao Krsna u Vrindavani

Iako se Jagannath najčešće poistovjećuje s Krsnom iz Dwarake, u raspoloženju obilja, On je ustvari povjerljivi identitet Krsne iz Vrindavana, Radhin dragi. Jagannath Chaitanyam kaže; "Radha se nalazi u srcu Jagannatha, baš kao i Sri Krsna".

Krsna je poznat po svojim odnosima, pogotovo sa stanovnicima Vrindavane, i ponekad se bhakte odnose prema Jagannathu na ovaj način. Jagannath se smatra Radharanim pratiocem, koji se izjednačava s Krsnom jedino u njegovom raspoloženju u Vrindavani. Zanos Krsnine ljubavi prema Radharani potiče Krsninu preobrazbu u oblik Jagannatha.

Oriyanski pjesnik Banamali pjeva, "O Jagannathe, Yasodin dragi posvojeni sine, Tvoja Radha je poput chataka ptice, pije samo čiste kišne kapi koje izlijevaš kao Svoju milost".

Krsna u Vrindavani poprima dražestan oblik koji je povijen na tri mjesta (tribanga-lalita), i nosi paunovo pero i svira Svoju flautu. U Jagannathashtakamu (stih 2) Jagannath se opisuje u ovom raspoloženju; " U Svojoj lijevoj ruci Gospodin Jagannath drži flautu, na glavi Mu paunovo pero, a oko kukova fina žuta svila. Iz kutova Svojih očiju On poklanja duge poglede Svojim dragim bhaktama, i uvijek otkriva Sebe preko Svojih zabava u Svom božanskom prebivalištu u Vrindavani. Neka taj Jagannath Swami bude predmet moje vizije".

Pjesnikinja Madhavi devi, sestra Ramananda Raye, u jednoj od svojih pjesama piše; " Nježni, slatki stihovi Gita-govinde povezuju Radhino ime s khanduom (komadom odjeće koji Jagannath nosi svaku večer), koju Gospodin Jagannath nosi oko svojih udova.

Caitanya-Caitanya objašnjava da Krsna dolazi kao Jagannath da bi shvatio Radharanino raspoloženje. Za vrijeme Rathayatre u zanosu je plesao ispred Gospodina Jagannatha (Krsne) kako bi privukao Njegovu pažnju. Kao odgovor, Jagannath Ga je utješio; "Nikada ne zaboravljam pastirice i pastire, a pogotovo ne Tebe, Srimati Radhika. Kako Te mogu zaboraviti?"

Narada Muni otkriva Gopa-kumari u Brihad-bhagavatamrita (2.5.212–214); "Vječno draga Sri Krsnadevi kao Njegova predivna Mathura-dharma je ova Purushottama-kshetra. Tamo Gospodin pokazuje Svoje vrhovno obilje, a istovremeno šarmira Svoje bhakte ponašajući se poput obične svjetovne osobe. A ako, nakon odlaska tamo, nisi u potpunosti zadovoljan nakon što si Ga vidio, onda barem neko vrijeme ostani tamo kako bi ostvario svoj željeni cilj. Naravno, tvoj krajnji cilj je čista ljubav prema Krsninim lotosovim stopalima, životu i duši uzvišenih gopija – ljubav koja prati Gospodinovo raspoloženje u Vraja-bhumi. Vidjet ćeš da nema drugog cilja osim ovog". Ljubav prema Jagannathu je Krsna prema, ljubav prema Krsni, koji je krajnji cilj. Krsna je postao blizak svima u obliku Jagannatha.

Budući da Gospodin Jagannath nije nitko drugi do Krsna, Njegovo prebivalište jednako je Vrindavanu, gdje je Krsna provodio Svoje djetinje zabave. U Jagannath Puri – koji se još zove i Purushottama-kshetra, Sri Kshetra, i Nilacala ("mjesto plave planine") – nalaze se sve Krsnine zabave (lile) iz Vrindavane, iako mogu biti sakrivene materijalnim očima. Vaisnavatantra izjavljuje; " Bez obzira gdje se Krsnine zabave manifestiraju, u Gokuli, Mathuri ili Dwaraki, sve se nalaze u Nilacali, Sri Kshetri".

Imajući pravilnu duhovnu viziju – oči premazane čistom ljubavi prema Bogu, krsna-premom – osoba tamo može vidjeti sve Krsnine zabave.

Jagannath nije nitko drugi nego manifestacija Krsne u zanosu, koji se pojavio u Svom najmilostivijem obliku da bi nam pomogao da se vratimo nazad kući, Bogu. Stoga je, Srila Prabhupada organizirao Rathayatre u mnogim gradovima širom svijeta, da bi uzdigao uvjetovane duše iz zagrljaja maye (iluzije). Iskoristimo priliku!!!


Copyright The Bhaktivedanta Book Trust. Used by permission.

 
Najnovije
Oglasi
Aktualno
Galerije
Komentari
Prijava ::
Vaišnavski kalendar
Ankete ::
Kada ste zadnji puta naučili napamet novi stih iz šastra?
(34 glasa)
Ovih dana
Nedavno
Odavno
Odavno, i ne sjećate se
Nikada
     
Društvene mreže ::
Slijedi portal.iskcon.hr na Twitter-u
Statistika posjeta ::
Trenutačno je 147 posjetitelja online
 
 
Ova stranica pogledana je 1824 puta.
 
Sponzori ::
ISKCON official ::
Vanjski linkovi ::