Pojmovnik
Kalendar najava
Najave
Novosti
Članci
Galerije
Oglasi
Dokumenti
Kalendari
Trenutak inspiracije ::
Osoba Me može spoznati kao Svevišnju Božansku Osobu samo predanim služenjem. Kada zahvaljujući takvoj predanosti postane potpuno svjesna Mene, može ući u Božje carstvo.
-- Bhagavad-gita 18.55 --
Pojmovnik ::
 

Snana Yatra   Snāna Yātrā

 
Posebno kupanje Jagannatha se događa na Purnim yyestha mjeseca (Devasnan Purnima), i tako se slavi dan pojave Gospodina Jagannatha.
 
 

Prema Skanda Purani, kada je Raya Indradyumna instalirao drvena božanstva, pripremio je ovu ceremoniju kupanja. Taj se dan smatra rođendanom Gospodina Jagannatha. Održava se na dan punog mjeseca, u mjesecu  Jyestha, taj festival se istovremeno događa u svim važnijim  Purijima, privlači tisuće posjetitelja i hodočasnika iz cijele zemlje.

“Niladri Mohadaya”, religijski tekst napisan na Orissan (Oriya) jeziku, opisuje rituale tog festivala. Sriharsa u svojoj “naisadhiya Charita'”(XV.89) također spominje ovaj festival u Purushottama. Ova ceremonija kupanja ima jednu posebnost. Kako se ovaj festival ne spominje u ranijim religijskim testovima, vjeruje se da je to plemenska ceremonija. Gospodina Jagannatha je u Njegovom  ranijem obliku kao Nilamadhava obožavao “poglavica” plemena Savara zvan Viswabasu. Ta priča je divno izrečena u drami Jagannath Priyam natakam. Do danas su plemena Daitas i Sarvas imala ekskluzivno pravo da izvode ovaj festival. Plemena zvan Saoras (iz južne Orisse) još uvijek izvode obred kupanja svojih Božanstva tradicionalno zadnjeg dana mjeseca Jyestha. Za ovaj obred sakupljaju vodu iz udaljenih đungli gdje je ne dodiruje čak ni sjena životinja.

Dan prije Snana-Yatre Jagannath, Balabhadra i Subhadra iznose se zajedno sa Sudarshanom u ceremoniji iz svetišta gdje ih procesija dalje nosi do Snana-Vedi ( Bathing Pandal). Ovaj posebni pandal i okrugu hrama u Puri se zove Snana Mandap. Tako je visok da posjetioci izvan hrama također mogu vidjeti Božanstva.

Na četrnaesti dan (Chaturdasi – dan prije kupanja - Purnima) kada su Božanstva iznesena van u procesiji, cijeli se događaj naziva Pahandi ili Pahandi vijay. Učenjaci su dali različite interpretacije izraza( Pahandi). Neki misle da je proizvedena iz izraza “praspanda” koji znači pokret, kretanje.

Za festival Snana-Vedi (platforma za kupanje ) lijepo je ukrašena sa tradicionalnim slikama drveća i vrtova. Zastave i toranas ( “lukovi” na kojima je nanizano lišće mangoa) također su postavljeni. Božanstava se bogato ukrašavaju cvijećem. Sve vrste parfema poput dhupa (incens), Aguru (ulja)  tada se nude. Božanstva kao ”Panadhi” nastavljaju uz pratnju različite vrste glazbe, i bubnjanje urođeničkih bubnjeva. Tisuće bhakta se guraju i žele vidjeti Božanstva u procesiji.

U Puriju način kupanja je sljedeći: Nakon Mangala Aratija, Suarase i Mahasuarase odlaze u ceremonijalnoj povorci donijeti vodu iz Suna Kua (zlatnog bunara) u 130 posuda napravljene od bakra i zlata. Svi pokrivaju usta sa komadom tkanine tako da je ne bi kontaminirali čak i sa svojim dahom. Zatim se sve te posude napunjene vodom čuvaju u Bhoga Mandap. Palla pandas (red Brahmana svećenika) pročišćavaju vodu sa haridrom (tumeric), Java (cjelovita riža), Benachera, Chandan, Aguru, cvijećem, parfemima i medicinskim biljkama. Festival kupanja se odvija u jutarnjim satima purnima tithija. Napunjene posude nose se iz Bhoga mandap u Snana Vedi, a nose ih Suaras u dugačkom redu. Taj ritual se zove “Jaladhibasa”( jala-voda, abshieka-pranje).

Prije ceremonije kupanja Jagannath, Baladeva i Subadhadra prekriveni su svilenom tkaninom, i onda premazani crvenim puderom, koji je posebno dekoriran i pročišćen sa vodom i incesima. 108 zlatnih posuda puni se vodom koja je uzeta iz posebnog bunara, koji sadrži vodi iz svih svetih tirtha. Abisheka se izvodi tom vodom, a prate je recitiranje Vedskih himni (Pavamana Sukta), kirtan i puhanje u školjke.

Zbog količine tekućina za kupanje koja se nudi Gospodinu da se rashladi njegovo transcendentalno tijelo u to vrijeme, imajte na umu da je to najtoplija sezona u Indiji malo prije osvježavajućih monsunskih kiša, boje s Njegovog obojani oblika malo se isperu i izblijede. Boje na licima Božanstva napravljene su od prirodnih zemljanih minerala, a ne kao moderne boje temeljene na ulju, stoga kad se voda upotrebljava da Ih se rashladi, to također ima efekt izbjeljivanja prijašnjih boja. Kao i obično Gospodina ima plan da sve odvija u redu. Da bi lakše premostili epizodu Njegovog kupanja i period kada On izlazi van da blagoslovi sve u Rathayatri, Gospodin je organizirao neke posebne zabave pomoću kojih Ga bhakte mogu služiti i sjećati se Njegovih formi.

I tako da bi zadržao raspoloženje viđenja Gospodina stimulirajućim, Gospodin stvara Hati Vasha festival gdje Gospodina Jagannatha i Gospodina Balarama odijevaju u slonovsku odjeću, Hati odjeću,a Gospa Subhadra nosi odjeću u obliku lotosovog cvijeta.

Originalna priča prepričava se na nekoliko različitih načina, neki se zovu Hati Snan (kupanje slona), a neki Ganesha abishek, i one otkrivaju ovu priču kao razlog zašto Gospodin nosi slonovsku odjeću za svog bhaktu:

Govori se da je jedan vjeran bhakta Gospodina Ganesha, koji je također bio i vrlo mudar učenjak, posjetio Puri za vrijeme Snana Jatre. Kralj Orisse  nagradio ga je za njegovo učenjaštvo. Također ga je zamolio da ga otprati da vidi Gospodina Jagannatha, što je on odbio pod izlikom da ne želi obožavati nijednoga drugog “Boga” osim njegovog Ishthadevata Ganesh. Nekako su ga ipak nagovorili i došao je pred Snana vedi. Iznenadivši sve, Gospodin Jagannath se pojavio u slonovskom obliku, koja je podsjećala na Ganesha. Od tada, tjekom Snana Yatre, kada se izvodi sveto kupanje, Božanstva se oblače kao slonovi -  tako podsjećajući na Ganeshu. Postoje razne druge legende i dana su razna objašnjenja za ovu Ganesha Besa (Vesha).

Tijekom svetog kupanja, boje kojima su Božanstva obojena uglavnom blijede. Vidjevši da su drvena Božanstva u svježe “prebojana” , bhakte možda ne bi mogli imati pravilni devocijski stav, i čak bi mogli osjećati grješno gnušanje. Zbog toga Im se odmah oblači Hati Vesha u kojoj su uglavnom prekriveni.

Nakon Snana Yatre, Božanstva se drže dalje od očiju javnosti petnaest dana , i svi dnevni rituali hrama su suspendirani. Kao što je Jagannath sam dao instrukciju, ne može ga se vidjeti četrnaest dana. Božanstva se drže u specijalnoj “bolesničkoj sobi” zvanoj Ratan vedi unutar hrama. Ovaj period se zove “Anabasara kala” , što znači nepravilno vrijem za obožavanje. Ranije je bilo rečeno da su Božanstva malo “razmazana” zbog svetog kupanja – neki kažu da izgledaju malo “izvan” boje...... Tijekom tih 15 dana Daitas (potomci Viswavasu, Savare)  ponovo bojaju i obnavljaju Božanstva i ukrase na Jagannathu. Period ponovnog bojanja i obnavljanja Božanstva je podijeljen na sedam kratkih perioda, svaki dva dana, i kratak period od jednog dana “sa strane” za “zadnje dodire”. Tako taj period pokriva cijelih 14 dana. Na šesnaesti dan Božanstva u svojem novom obliku, nakon obnavljanja postaju spremni za javnost – darshan. Festival prvog pojavljivanja Gospodina Jagannatha pred svojim bhaktama se zove Netrotsava ( praznik za oči) ili Nava Yauvanotsava (festival vraćanja nove mladosti). Prema svećenicima iz Jagannath hrama bhakta pere sa sebe sve grijehove ako vidi Gospodina na taj dan. Tom prilikom, mnogo ljudi dolazi u hram.

Shilpa Shastras i Agamas svjedoče da božanstva postaju pogodna za obožavanje tek nakon obreda “Chakshyu Unmilana”(otvaranje očiju).

Za vrijeme “ Anabasara” Daitas nude Božanstvima voće i vodu pomiješanu sa sirom i Dasa mula lijekove da mu izlijeće groznicu. U devocijskom raspoloženju bhakte prihvaćaju da se zbog kupanja Gospodin transcendentalno “razbolio”, i stoga se treba odmoriti. Kao ljudska bića, smatraju se oboljelim, i lijeći ih Raj Vaidya, ili kraljev liječnik sa posebnim lijekovima (dasamula).

Hramski festivali koje se održavaju na veliki način u svim važnijim svetištima Purija i  Bhubaneswar također se istovremeno održavaju u svim manjim svetištima tih Božanstava, iako u manjem opsegu. Slično tome, Snana Jatra se održava u mnogim hramovima u Orrisi,a danas i po cijelom svijetu.

Druga Božanstva također mogu primit abisheku na taj dan. Osoba treba izvesti puju i okupati Božanstva vodom ili panca gavya i pancamrta, pritom mantrajući vedske mantre kao purusa sukta.

 
Najnovije
Oglasi
Aktualno
Galerije
Komentari
Prijava ::
Vaišnavski kalendar
Ankete ::
Kada ste zadnji puta naučili napamet novi stih iz šastra?
(28 glasova)
Ovih dana
Nedavno
Odavno
Odavno, i ne sjećate se
Nikada
     
Društvene mreže ::
Slijedi portal.iskcon.hr na Twitter-u
Statistika posjeta ::
Trenutačno je 18 posjetitelja online
 
Vi ste 335. posjetitelj danas i 4970. posjetitelj u posljednjih 30 dana (unique visitors).
 
Ova stranica pogledana je 940 puta.
 
Sponzori ::
ISKCON official ::
Vanjski linkovi ::